ONDERSTEUNING


Hoe doen we het gezonder?


Na de workshops die wij op Chateau Marquette gaven, kregen we verschillende reacties. Verbazing en verwondering over hoe prachtig ons lijf in elkaar zit. Echter er waren ook boze reacties. Men was niet boos op ons, maar meer over het feit dan men niet eerder over deze materie hadden gehoord via school of anderszins. Een leven lang op een manier geademd welke langzaam maar zeker heeft geleid tot allerlei aandoeningen.


Hoe kan het beter?

1 Ga zelf op onderzoek. Via internet is heel veel informatie (en onzin) te vinden. Wees daarbij eerlijk en onderzoek wat waar is bij jou. Je heb lang niet alle symptomen die je leest. En als je denkt dat er iets is wat jou aangaat, neem dan contact op met je huisarts.

2 Is het een duidelijke kwestie van de manier waarop je ademt? Dan kun je contact opnemen met een van ons. Dat kan op de volgende manier: je stuurt een mail naar info@ademgoed.nl , waarin je aangeeft gebeld te willen worden.

Wij bellen je terug. Daarna kan er op een paar manieren een gevolg aan gegeven worden:

· we bespreken kort je vraag. Als dat voldoende is, dan blijft het daarbij.

· We spreken af dat er een ontmoeting komt voor een gesprek:

o via Skype of ZOOM of Whatsapp;

o in persoon.

Na zo’n gesprek komt er – indien gewenst – een vervolgtraject. Dat kan bestaan uit een verwijzing of een training. Indien hier kosten aan verbonden zijn, krijgt u vooraf een opgave.


Een training bestaat uit de levering van enig materiaal en een persoonlijke ondersteuning. Dit laatste bestaat uit een tamelijk frequent kort telefonisch contact om je te begeleiden gedurende een afgesproken periode.


Gevolgen 

Reinigingsreacties: 

Sommige mensen die ademhalingsoefeningen doen (ook slapen met pleister) kunnen een reinigingsreactie ervaren voordat hun symptomen beginnen te verminderen.  Dit reinigingsproces, dat kan worden ervaren als een tijdelijke verergering van de symptomen, kan onmiddellijk of na een paar weken van ademhalingstraining plaatsvinden.  Wat er gebeurt als we een eerste verergering krijgen, is vergelijkbaar met wat er gebeurt als iemand stopt met roken.  De nieuwe niet-roker voelt zich in het begin misschien niet lekker en het kan even duren voordat de fysieke voordelen worden ervaren.


 Een ander voorbeeld zou zijn wanneer een persoon een moeilijke tijd ervaart wanneer hij probeert af te bouwen met antidepressiva of slaapmiddelen.  In deze gevallen noemen we het ontwenningsverschijnselen.  Meestal treedt de reactie op waar we eerder problemen hebben gehad.  Een manier om naar een reinigingsreactie te kijken is dus dat ons lichaam in feite in een genezingsproces zit. 

Als je medicatie gebruikt en vermindert, doe dit proces dan ALTIJD in overleg met je arts!! 


Enkele reinigingsverschijnselen beschreven door Anders Olsson


1. SINUS-ONTSTEKING VERDWIJNT

– Na twee weken Bewuste Ademhaling Omscholing kreeg ik een reinigende reactie, een flinke sinusontsteking. Ik heb al vele jaren problemen met chronische sinusitis, maar niet zo hevig als dit, gedurende ten minste 6-7 jaar.

Het was mijn lichaam dat van oud afval afkwam en sindsdien heb ik geen sinusitis meer gehad, en dat is nu meer dan twee jaar geleden is

2. IK KRIJG HOOFDPIJN

– Ik krijg hoofdpijn als ik lichamelijke activiteit doe met gesloten mond en als ik de Relaxator * op een hoge weerstandsstand gebruik (waardoor het moeilijk is om uit te ademen).

Antw.Anders Olsson: De hoofdpijn komt meestal voor in de frontale kwab en de meest waarschijnlijke reden is dat de druk in de neus- en sinusholten toeneemt. De hoofdpijn is meestal van voorbijgaande aard en vermindert en verdwijnt naarmate het lichaam went aan de nieuwe manier van ademen.

Het verdwijnt meestal ook als je a) de intensiteit tijdens je training vermindert, b) de langdurige uitademing vermindert zodat de druk in de sinussen wordt verminderd, en c) de weerstand op de Relaxator vermindert zodat het makkelijker wordt om er doorheen uit te ademen.

3. IK KRIJG KEELPIJN

– Na het gebruik van de tape heb ik keelpijn gekregen en moet ik ook mijn keel schrapen, alsof er wat slijm vastzit. Als ik de tape opzet, voordat ik in slaap val, moet ik ook slikken. Ik ben er vrij zeker van dat het geen infectie of verkoudheid is. In plaats daarvan geloof ik dat het kan worden toegeschreven aan mijn veranderde ademhaling 's nachts vanwege de tape. Zou dit het geval kunnen zijn?

Antw Anders Olsson: Wat je ervaart kan zeker te maken hebben met het 's nachts afplakken van je mond. Wat er precies aan de hand is, is moeilijk te zeggen. We zijn tenslotte vrij complexe wezens. Sommige mensen krijgen reacties, aanvankelijke verergeringen, wanneer ze ademhalingsoefeningen beginnen te doen, hoewel de meeste dat niet ervaren.

Meestal treedt de reactie op waar we eerder problemen hebben gehad. Klopt het dat u eerder soortgelijke problemen heeft gehad? Over het algemeen kan men zeggen dat wanneer we onze ademhalingsgewoonten verbeteren, we de

cellulaire zuurstofvoorziening verbeteren en op hun beurt kunnen ze meer energie produceren en taken uitvoeren waarvoor ze voorheen niet de kracht of energie hadden om voor te zorgen.

Reactie aanvrager: – Bedankt voor uw antwoord. Het was interessant om te horen dat er een reactie kan optreden als je eerder problemen hebt gehad, omdat ik hypothyreoïdie heb, een traag werkende schildklieraandoening en daar medicijnen voor heb genomen sinds de ontdekking drie jaar geleden. Mijn schildklier is ook iets vergroot en ontstoken, althans dat was het ten tijde van de ontdekking. Dus nu begrijp ik beter hoe mijn huidige reacties in de keel nauw verbonden zijn met mijn geschiedenis van hypothyreoïdie.

 4. IK WORD IN PANIEK WAKKER EN DURFT NIET MEER MET TAPE TE SLAPEN

– Ik heb mijn mond een paar weken afgeplakt en zo goed geslapen! Maar toen werd ik op een nacht in paniek wakker! Ik was bijna buiten adem en mijn hart stopte bijna. Ik was gestopt met ademen met mijn neus en mijn mond was afgeplakt. Waarom is dit gebeurd, denk je? Ik durf niet meer te slapen met mijn mond dichtgeplakt.

Antw Anders Olsson: Echt geweldig dat je zo goed hebt geslapen met je mond dichtgeplakt, maar de nacht dat je in paniek wakker werd, klinkt niet als een bijzonder leuke ervaring! Het is moeilijk te zeggen wat er is gebeurd. Heeft u eerder problemen gehad met uw gezondheid/paniek/zorgen/hart?

Misschien was het een reactie op een stressvolle periode in je leven? Misschien was het een reactie op iets dat je hebt onderdrukt en dat naar boven kwam?

Ik begrijp dat het eng moet hebben gevoeld toen je mond werd afgeplakt. Als je het nog eens durft te proberen, raad ik je aan om 's avonds een tijdje je mond af te plakken om weer aan de tape te wennen. En als je besluit het ‘s-nachts nog een keer te proberen, zou ik de Tape doormidden scheuren en van je neus tot je kin afplakken, zodat je de tape zo nodig snel en gemakkelijk kunt verwijderen.

Reactie vraagsteller: – Ja, je hebt waarschijnlijk gelijk over de angst. Ik plak mijn mond weer af en heb dat de hele week gedaan en ik ben geen enkele nacht angstig wakker geworden. Ik probeer ook mijn mond te sluiten en adem met mijn buik als ik wakker ben. Voel me nu veel beter.

*Relaxator is een hulpmiddel, een soort fluitje, dat de uitademing op verschillende niveaus kan regelen.



hulpmiddelen te bestellen via deze site

tape om te leren door de neus te ademen ook 's nachts 

- 6 euro + verzendkosten

goed voor minimaal 1 maand  

-- 25 euro + verzendkosten ; goed voor minimaal 5 maanden

gebruik alleen een pleister als je neus open is. Instructies worden bijgevoegd


RELAXATOR : klein hulpmiddel om de middenrif te trainen. 

met beschrijving 35 euro + verzendkosten