lezing/workshop 

We hebben nu 9 keer een lezing gegeven

over de volgende lezing volgt een nieuwe datum en plaats

lezing/workshop over ADEMEN.
De lezing  duurt ruim 1 uur.

Tijdens deze lezing informeren wij u over de gevolgen
van een verkeerde manier van ademhalen (90% van de
westerse bevolking merkt daarvan de gevolgen).En 
ook over de goede manier van ademhalen.
Wij leggen uit wat de verkeerde manier van ademhalen
voor invloed heeft op de gezondheid. Denk daarbij aan
astma, snurken, apneu, veel toiletbezoek ’s-nachts,
vermoeid wakker worden, hoge bloeddruk, etc.



wij vinden het onderwerp zeer belangrijk, daarom is de  entree gratis.

Na afloop kunt u een vrijwillige bijdrage storten




adem door je neus


Op de juiste wijze ademen voorkomt een hele reeks van aandoeningen, ziekten en ongemakken.

IN DE NEUSHOLTE WORDT DE LUCHT VERBONDEN MET STIKSTOFOXIDE:

HET FILTER TEGEN BACTERIEN EN VIRUSSEN.

Dat proces vindt niet plaats in de mond of de longen.

  • We ademen over het algemeen teveel (we hyperventileren min of meer);

  • De zuurstofopname hangt af van de hoeveelheid koolstofdioxide;

  • Het zichtbare gedeelte van de neus is slechts een vijfde van het geheel dat tot de neus gerekend kan worden. De holten nemen een belangrijk deel van de schedel in;

  • We ademen zo’n 15000 liter lucht per dag in en "slechts" tot zo’n 2 a 3 kilo voedsel en ongeveer 2 liter water;

  • Het verhogen van het ademtempo schaadt de opnamecapaciteit;

  • De uitwisseling van de zuurstof vindt vooral onder in de longen plaats; ongeveer 100.000 km (echt waar!) aderen worden bediend door deze uitwisseling;

  • De neusvleugels geven een spiraliserende wending aan de inkomende lucht, zodat het contact met de filters in de neus zo lang mogelijk duurt;

  • De lucht wordt daar ook verwarmd; fijn op temperatuur voor je lijf;

  • De door de mond uitgeademde lucht bevat ongeveer 60% meer vocht dan de lucht die door de neus wordt uitgeademd; het heeft nogal effect op de vochthuishouding. Door de mond ademen levert over het algemeen ook nog een droge mond op. Hetgeen nog eens slecht is voor de gezondheid van de tanden.

  • Het ademen door de neus heeft ook een rustgevend effect.

  • ons reukorgaan  waarschuwt ons voor gevaarlijke stoffen of vertelt ons om mee te gaan in verleiding. We kunnen een geur identificeren terwijl de stof met een triljoen delen lucht verdund is. Bovendien kun je zonder geur ook zeer weinig proeven.
  • de luchtstroom is meer verticaal. Dat wil zeggen dat de luchtstroom - en dus de aerosolen- meer naar beneden worden verspreid dan horizontaal. Dit in tegenstelling tot de luchtstroom die door de mond wordt uigeademd.
neus

belangrijk m.b.t. Corona:

https://oost-online.nl/virussen-zijn-net-inbrekers-je-moet-ze-staande-houden-bij-de-voordeur/


kopieer bovenstaande link in je browser om het zeer interessante artikel te lezen



Door het correct aanpassen (verlagen) van het volume van de in- en uitademing krijgen al je organen en weefsels en je hersenen meer zuurstof. 

Zodra je leert minder te ademen word je rustiger, je energieniveau stijgt, je slaapt beter en je concentratievermogen en sportprestaties nemen toe.

Gewicht

Bovendien heeft goed ademen een zeer positief effect op je gewicht. Zie voor een gedetailleerde uitleg : 

How breathing and metabolism are interconnected | Ruben Meerman | TEDxBundaberg

https://www.youtube.com/watch?v=nM-ySWyID9o&list=FLA47uimZgLLyN--Jh096Ecw&index=39 


Hieronder een filmpje over ervaringen met de Buteyko methode in Australie.

Buteyko Documentaire #2 Met Nederlandse Ondertitels:

https://youtu.be/WHA8pqjGaD0